car content

Mit vegyünk friss jogsival?

2017. december 22. - TMilán

too-much-work.jpg

Száz éve nem írtam sajnos a blogra, ennek sok oka volt. Már égtem a vágytól hónapok óta, de sajnos időm nem engedte, ezért az anyagok csak gyűltek és gyűltek. Van, ami azóta idejét múlt és van, amihez már kedvem sincsen. Viszont egy restanciám most pótolnám.

fura.jpg

Baráti körömben, sokan azért tartanak egy fura figurának, mert imádom az autókat. Viszont amikor odakerülnek, hogy vennének egyet, gyakorta rájönnek, jó, ha megkérdeznek valakit, akinek az autó nem csak egy, a mobilitást megkönnyítő gép, hanem egyfajta szerelem is. És többször is felmerült egy bűvös kérdés:” És mit vegyek, ha meglesz a jogsim?”

21iyi3.jpg

Őszintén szólva, erre szerintem senki se tud konkrét választ adni ennyiből. Fontos ugyebár az összeg, amit rá akar szánni a kedves delikvens, nem kis szempont az se, hogy mire akarja használni. És sokan nem szeretnek erről beszélni, de fontos, hogy ahhoz mérten válasszunk autót, hogy mennyit keresünk. Magyarországon súlyos hiba, hogy mindenki meg akar felelni a látszatnak, a szomszédnak, és kitudja még kinek. Friss jogosítvánnyal a kezében, az embernek még az is szempont kell, legyen, hogy akármennyire is érzi magában a tehetséget és a 30 óra alatt szerzett tömérdek rutint, akkor is kezdő sofőr. Ne gondoljunk rögtön a legrosszabbra, hogy esetleg balestet szenvedne, de egy parkolásnál rosszul felmért távolság, észrevétlenül megbúvó biciklitároló, vagy elé ugró útpadka költséges károkat tud okozni az autóban. Ja és persze mindig szempont a fiatal sofőröknél, hogy menő kell legyen, és ne kelljen rákölteni egy forintot se.

mustang.jpg

Mindezeket összegezve mit tudna ajánlani az ember?
Alapjáraton én úgy gondolom, hogy kezdésnek egy megbízható és biztonságos autót kell választani, amivel kevés a gond és jó az alkatrész ellátottsága. Ez azért is fontos mert az első autó meghatározó az ember életében. Akár befolyással lehet arra is, miként gondolunk későbbiekben a vezetésre és az autókra. Nem feltétlen kell rögtön álmaink autóját megvenni, valószínűleg erre a legtöbb fiatalnak nincs is elég pénze, de egy egyszerű autó is mosolyt tud csalni az ember arcára. Így 2017 végén, bátran kimerem jelenteni, hogy már elég vállalható „öreg” autó van a piacon, amiből lehet válogatni.

Szóval a szempontok!
Igazából én az olcsóbb kategóriákat preferálom első autónak, ennek okán nem is mennék bele a milliós példányokba. Akinek telik új autóra, vagy akinek a családja tehetős, az menjen be egy kereskedésbe és hozza ki a neki tetsző darabot. Egy új autónál nem sok jobb dolog van, váljék egészségére és legyen vele sokáig hosszú boldog kapcsolata! Aki viszont relatíve, olcsón szeretne vezetési tapasztalatokkal gazdagodni, annak én mindenképpen a 2000-es évek környéki japán autókat javasolnám a gyakorlásra. A Toyota híresen strapabíró járműveket gyárt a mai napig, és ez az ezredfordulón se volt másképpen. A békalámpás Corollák faceliftes változatai, itt már megkapták a változó szelepvezérlésű 1,4-es benzinmotorokat, amik igaz enyhén eszik az olajat, cserébe viszont kimennek a világból. Ezekből félmillió forint környékén már lehet találni a HaHun.

inkedtoyota-corolla-13395-3492153976_li.jpg

Akinek a Corolla nem nyerte el a tetszését annyira, azok számára vannak alternatívák. Itt van rögtön 323-as Mazda. Dinamika szempontjából javasolt a későbbi 1,6 literes motorral beszerezni. Ezek a kis szamurájok megjelenésükben talán vonzóbbak még mai szemmel is, mint a Corolla.

mazda_323f_front_20080108.jpg

Ha nem szeretnénk ennyit rászánni, egy az ezredforduló előtti Mitsubishi Colt is kiválló választás lehet. Remek motorkarakterisztikája és parányi mérete révén, a kis 1,3-as benzines erőforrás elegendő egy haladósabb autózásra is. Megfelelő darabokat már háromszáz-ezer környékén találni, de inkább felette, mint alatta érdemes szétnézni. De minden japánra igaz, hogy a rozsdára oda kell figyelni.

mitsubishi_colt_5_front_20071029.jpg

És akkor jön mindig a másik nagy kérdés!
Na és mi van a német autókkal? Miért nem jó, az a kis Clio? Láttam egy Rovert és nem is volt drága, ne vegyem inkább azt? Spórolni akarok, ne vegyek inkább dízelt? Akkor vegyük is végig ezeket, röviden. Használt német autóról az első dolog, ami eszembe jut, az nem a megbízhatóság. A legtöbb ilyen áru, már megfutotta a Föld-Hold távolságot, jó esetben csak egyszer. Nem feltétlen van ez másképp a japánokkal se, de valahogy jobban bírják. Egy Opelen ami „sose kop el”, meg mindig van mit javítani, ha apróság is, akkor is bosszantó tud lenni, főleg ha az első autónkról van szó. Francia autóktól óva intek mindenki, ha erre terelődik a szó. Hasonló képpen az olaszokkal, a francia autók is leginkább a megbízhatatlanság szinonimái. Ezer féle gond jöhet elő, és van, hogy a szerelő se tudja, megmondani vajon mi lehet a baja. A Roverekre ki se térek. Angol autót vegyenek az Angolok. 20 év környéki dízelt venni, olyan, mint automata fegyverrel orosz rulettezni. Biztos öngyilkosság, itt a kérdés, hogy azonnal jön a fájdalmas halál, vagy vár még pár ezer kilométert. Ezekkel az autókkal, legyen akármilyen pici városi jármű, már megfutották a mérnökök által megálmodott hatótáv kétszeresét. Nem spórolás lesz belőle, hanem még az ember életkedvét is elveszik ezek a járművek. A megspórolt pénzükről nem is beszélve!

fizf0375.jpg

Az ajánlásra említett autók, csak az én véleményemet tükrözik, de ezekkel, ha nem nyúl nagyon mellé az ember és visz magával valakit a vásárlásnál, aki azért valamelyest tapasztalt e téren, akkor nagy csalódás nem érheti és még az is lehet, hogy megszereti a vezetést.

A bejegyzés trackback címe:

https://carcontent.blog.hu/api/trackback/id/tr9213518349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silent man 2017.12.23. 23:55:14

Siralmas poszt.
Miért lenne öngyilkosság egy Citroen Saxo 1.5 dízel? Láttál is autót, vagy csak van ismerősöd, aki látott?

swfla 2017.12.24. 03:25:41

Az, hogy a Kopasz Restaurator meg a Datsunos Farkasember a totálkáron ezelott 10 evvel kihoztak, hogy a citroen saxo a tuti sporolos gep, sokat nem jelent. Azota eltelt pont 10 ev ugyanis.

Teljesen jozan poszt, meg raadasul megengedo is volt apuci pici fia iranyaban (lasd: akinek van penze, koltse nyugodtan). Ok nelkul felesleges ekezni, csak magadat jaratod le.

Russel Coutts 2017.12.24. 08:20:10

Hát... ha nem értesz hozzá, minek osztod itt az észt? Minden esetre szívesen elmennék megnézni, amikor tanácsokat osztogatsz, régen láttam már élőben stand-up comedy-t.

Serivor 2017.12.24. 08:55:51

2000 környéki romok mint biztonságos autók? vicc...

silent man 2017.12.24. 09:00:55

@swfla: Bővebben :

És akkor mi van, ha eltelt 10 év? Ez érv akart lenni? A benzinesnél megállt az idő? Egy jó előkamrás, mechanikus adagolóval szerelt dízel semmivel sem rizikósabb, mint egy korabeli benzines. Tipikus fotelszakértői poszt. A Kopasz pedig kifejezetten hasznavehető tanácsokat ad. Városi, rövid utakra jobb a benzines, de nem a posztban fejtegetett hülyeségek miatt (szokásos FFF baromság). Mivel egy húsz éves benzines Colt másfélszer annyit fogyaszt, mint egy Saxo / 106 1.5D, ezért könnyű kimatekozni, hogy kell-e a dízel. Járműgépész vagyok, nem hentes, vagy bölcsész, és sok kocsit használtam évekig, némelyiket százezer kilométernél is tovább. Volt köztük német, cseh, francia, japán. Egy Punto 1, vagy akár egy korabeli Fiesta, vagy Polo is lehet jó, ilyen korban hatványozottan igaz, hogy a kocsi állapota az elsődleges szempont.
Mi az , hogy " Használt német autóról az első dolog, ami eszembe jut, az nem a megbízhatóság. A legtöbb ilyen áru, már megfutotta a Föld-Hold távolságot, jó esetben csak egyszer." ? Nekem van egy ilyen közel 20 éves autóm, ami német, dízel, igaz a jelzett futás még nincs meg, csak 310 ezer, de igyekszem. A kocsi műszakilag hibátlan, bárhova elindulnék vele, ahol lehet gázolajat kapni. Ahogy a másik kocsimmal is, az meg éppen japán. Sőt, az eddigi legjobb kocsim is japán volt, ugyanakkor előbb vennék meg egy jó állapotú Peugeot 306-ot, mint egy lefingott Corolla-t, ha az adott eset ezt kívánná meg.

Macgaby 2017.12.24. 09:09:47

Harmatgyenge sztereotíp poszt. Kár volt elolvasni.
süti beállítások módosítása