car content

Leköszönő újkori legenda, a GT86 story

2021. február 09. - TMilán

1.jpg

Eljött nem is olyan rég a nap, hogy eladták az Egyesült Királyságban az utolsó Toyota GT86-ot.
Ez a modell minden autóbolond számára egyet jelentett a megjelenése óta a megtestesült vezetési élménnyel és az autózás örömével.

9.jpg

Nézzük, honnan is indult!

Egy új sportautó ötlete még 2005-ben merült fel a Toyota és a Subaru kollaboráció berkein belül, ezzel szimbolizálva a két vállalat közötti erős szövetséget. Arra jutottak a vezetők, hogy egy belépő kategóriás sportautó lenne a legmegfelelőbb. Ezután egy évvel már munkába is állították a „Team 86” névre keresztelt csapatot. Itt a Toyota vitte a marketing és a design részt, a hajtáson pedig a Subaru mérnökei dolgoztak.
A Toyota elnöke Akio Toyoda egy mondattal megfogalmazta a célokat a fejlesztői csapat számára: „Ha nem élvezet vezetni, nem is autó!”
A GT86-ot (Japánban csak 86, HachiRoku), kezdetektől arra tervezték, hogy szórakoztassa a sofőrt. Tetsuya Tada főmérnök számára ezért egyértelmű volt, hogy hátsókerék hajtásúnak kell lennie, manuális váltóval és a gyárból a priusokon használt energiatakarékos, alacsonyabb tapadású abroncsokkal fog kigurulni. Szerették volna visszahozni a köztudatba a Hachirokut, amit a mai napig a Drift műfaj megalkotó autójának tart az autós közösség, ezért nem is gondolkoztak a motor turbósításán, hisz azzal elveszett volna a szelleme az ős AE86 Corollának.
A Subaru által szállított boxermotor különlegessége, hogy a furat, illetve a löket is 86mm, de még a kipufogó vég is 86mm átmérőjű a kocsin. A japán mérnökök kicsit túltolták talán a megemlékezést.

6.jpg

A gyártásra kész modellel – mely a világ egyik legkompaktabb 2+2 üléses kupéja – a 2011-es tokiói motor shown tudtak bemutatkozni. Ezután az angliai értékesítés 2012 júliusában indulhatott meg, melyet a sajtó nagyon felkapott, így a reklámköltségre nem kellett sokat áldoznia a japán cégnek. A roppant kritikus Top Gear magazin is az év autójának választotta.

Úton, pályán, filmen

2.jpg

A GT86 már megjelenésében is hangsúlyozza, hogy a kanyarok hajszolására készült, csak úgy feszül az úton és álló helyében is dinamikát sugároz. Nem csoda hát, hogy GT4 kategóriában felkészítették körversenyekre és hosszú évek után ez lett az első hátsókerekes autó amit homologizáltak rally versenyekhez! Mindezek mellett, bekerült azonnal, az összes autós játékba, ami megjelent, így meghódítva a fiatalokat és azokat, akik nem engedhették meg maguknak, hogy álljon egy a garázsban!

5.jpg

Az autó vonzereje nem csappant meg az évek során, ezért is volt jelen a típus az összes nagyobb autós fesztiválon. Többek között a 2015-ös Good Woodin is szerepet kapott ahol is több korszakot is megidéztek, különböző felmatricázott GT86-al.

4.jpg

De hasonló tisztelgést mutattak be a 2018-as Le Mans-i 24 órás verseny előtt is, a Toyota 86. részvételének évfordulójára. A Top Gear is felkapta a típust. Bekerült a műsorba, hogy ezzel autózzanak ismert személyek a műsor saját zárt versenypályáján. De talán a legemlékezetesebb, hogy a Toyota csapata segített beteljesíteni egy hatalmas álmot a látását teljesen elvesztett Amit Patel számára, aki versenypályán vezethette a Hachi-t!

Egy szó, mint száz, a GT86 egy remek élmény autó, ami visszahozta a Toyota számára az élményautózás fogalmát a szótárba! Azóta megjelent az új Supra, amit a BMW-vel közösen fejlesztettek és a GR Yaris, ami pedig a kisautók között egy remek játékszer! De senki se keseregjen, kiszivárgott hírek szerint 2021-től jön az új GT86, 2,4-es turbófeltöltéses boxermotorral. Kicsit más szellemiség lesz, de reméljük, felnő a nagy elődökhöz!
8.jpg

(Források: blog.toyota.co.uk; autocar.co.uk)

A bejegyzés trackback címe:

https://carcontent.blog.hu/api/trackback/id/tr5416421764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása