A mai értelemben vett tuning, igazából a japán autókat éri el leggyakrabban. Ha azt mondjuk tuning autó, akkor a legtöbbünknek egy 1000+ lóerős Supra, porig ültetett Civic, vagy egy Ferrarikat megszégyenítő Skyline jut eszébe. Persze Európát is utolérte ez a fajta őrület, de most nézzünk meg 6 japán kocsit, amiket igényesen alakítottak át. A képekre kattintva galéria nyílik.
Datsun 510
Az első autó minden ember számára hatalmas mérföldkő az életben. Ez egy olyan tárgy, amire valószínűleg életünk végéig emlékezni fogunk. Általánosságban elmondható, hogy az első autója az embernek nem hibátlan, használt, sokadik tulaja leszünk mi. Persze akadnak kivételek, akiknek megveszi anyuci-apuci a szalonból a kocsit, de maradjunk abban, hogy ez ritka. Miután kinőttük már az első kocsit, lecseréljük és sok év távlatából egy rózsaszín szemüvegen át tekintünk vissza rá és a közös emlékekre, elfeledve az összes szívást, amit átéltünk vele. Nem úgy, mint az a 15 éves Ausztrál srác Cameron Lee, aki apja segítségével szerezte be ezt a Datsun 1600-ast (510).
Most 14 évvel később a projekt lassan a végéhez ér, ezen idő alatt rengeteg átalakításon ment át az öreg japán vas és egy csomó élménnyel ajándékozta meg a tulaját. A hegyekben a könnyű kis hátsókerekes autóval öröm volt a csapatás, a mostanra teljesen átalakított géppel pedig a hegyi felfutó versenyeken is könnyűszerrel lehet meglepetéseket okozni. Az eredeti JDM alkatrészek nagyon feldobják a Datsun-t, de az igazi szénszálas lökös teszi fel a koronát a megjelenésre. A Work Meister 15”-os felniein nyugszik a kocsi, melyek mögött hátul Skyline R32, elöl pedig R31-es fékek segítik a megállást. Kell is a segítség, hiszen a Nissan Silviaból került át motor ebbe a japánba is. A 950 kilós kasztnit egy 421 lovas megfújt erőforrás hajtja, így érezhető, hogy nem lassú a gép.
Mazda RX7 FD
A mára kultikussá vált RX7 FD formavilága nem képes az öregedésre egyszerűen. Az Initial D című animében a Toyota Corolla AE86 társaként hódította meg Japánt, ma pedig még mindig a legvadabb tuningoknak ad alapot a Mazda ’93-ban gyártósorra küldött és 2002-ig ott tartott modellje. A HKS Prémium napon tűnt fel ez a gyönyörűen átalakított példány. A Total Car Produce Magic által gyártott légterelő csomag mindig nagy meglepetés, de ez a GT sport inspirálta összkép. A hatalmas hátsó szárny, ami kiköpött más a túraautó bajnokságokban használtakénak tökéletesen illik a hátsó diffúzorhoz. A kocsi belsejét ért változtatásokról nem tudni semmit, de a külsőt elnézve fenevad lehet.
Nissan 350Z
Szintén a HKS Prémium napokon tűnt fel ez az ördögi kinézetű 350Z, amelyet a Miyagawa testvérek hoztak tető alá a Mak garázs közreműködésével. Hegyi felfutó versenyeken szeretnék használni, de még, nincs teljesen kész a jármű. Régebben a V6-os erőforrást egy HKS GTS 7040 kompresszorral tolták fel a gyári 280 lóerőt 450-re. De mint az szokott lenni, ha egyszer elindul egy projekt autó, akkor annak sose lesz vége. Így a kompresszor helyét átvette egy hatalmas csiga és valahol 500 paci felett tart most a motor. A légterelő csomag nem viccből ilyen agresszív, úgy lett kialakítva, hogy tényleg leszorító erőt termeljen az autó számára, a megfelelő gumifelületért pedig az Enkei RS05RR felni extra széles változata felel. Mindenesetre rémisztően fest, azt meg kell hagyni.
Toyota GT86
A Toyota és Subaru közös gyermekeként látott napvilágot 2012-ben. A nagysikerű Toyota Corolla AE86 szellemi utódjaként, hatalmas elvárásoknak kellett megfelelnie, amiket zökkenőmentesen abszolvált is. A Toyota ezzel a modellel indult újra útnak, az élmény autózás felé és nem csak a megbízhatóság és egyben unalom példaképeként akar tetszelegni. A tunerek rögtön kapva-kaptak az alkalmon és már megjelenése után nem sokkal átalakításoknak vetették alá az autót. A gyári Subaru fejlesztésű 2 literes 4 hengeres szívó boxermotorban még rejlenek tartalékok, de a gyár úgy volt vele, hogy majd előhozzák ezt a tulajok, ha szeretnék. És ennél a példánynál is így lett, hisz megtartották az erőforrást, melyet egy teljes kibelezés után 475 lóerőre húztak fel, a gyári 200-ról. Ehhez jóformán mindent kicseréltek, dugattyúkat, vezérműtengelyt (HKS), szelepeket (Ferrara) és még sorolhatnánk. Kapott egy kisebb turbót is a megfelelő teljesítmény elérése érdekében. A külső csomag pedig valami eszméletlen lett, az Advan A050-es 18”-os felnik 295/35R18-as Yokohama gumikkal biztosítják a tapadást, a 4 dugattyús fékek pedig a megállásban segítenek. A hatalmas hátsó szárny szerepe pedig ennél a teljesítménynél már nem csak ebédlőasztal a ramen leveshez.
Datsun 280Z
Más néven Fairlady. 1969-1978 között gyártott Nissan Fairlady Z, ma már egy kultusz autónak mondható. Akinek van, reméljük, nagy becsben tartja, akinek nincs és szeretne, annak sok szerencsét kívánunk a vadászathoz. Chris birtokol egy ilyen csodás járművet, és valami elképesztő mennyi időt, energiát és anyagi javakat nem nélkülözve alakította át, a ma már több mint 40 éves autót. Kezdjük is a külsővel. Ez a bodykit és az ültetés, valahogy közelebb hozta a kocsit az ezredfordulóhoz és ebben nagy szerepe lehet a csodás fényezésnek is. Az SSR MS-1 felnik, elől 16”, hátul 17”-osak és Hankook Ventus R-s3s gumikkal gurulnak. A motortérből a gyári 2,8 literes helyére egy RB25DET motor került, ami a Nissan Skyline rajongók számára hangozhat ismerősen. Ennek teljesítményét egy sornyi módosítással 500 lóerő környékére emelték, szemelőt tartva a tartósságot, hiszem Chris ezt az autót mindennapi használatra szánta. A belső teret úgy alakították át, hogy a modern elvárásoknak is megfeleljenek, ugyanakkor hozzák a retro érzést. De a GPS nem hiányozhat így sem, hisz valahogy oda kell találni a célhoz. Összességében talán az internet legszebb 280Z-je, ezzel a letisztult formával és azzal a fura bizsergető aurával, ami körüllengi.
Toyota Supra
Végül, de nem utolsó sorban, a tuning őrület magasiskolájának alapot adó Toyota Supra (MK IV), 2JZ motorjával együtt, valami hihetetlen hatást tud kiváltani bárki ember fiából, ha látja. Ha gyári állapotában pillantunk meg egyet az utakon az is maga a megtestesült Nirvana, ha pedig egy igényesen átalakítottat, akkor is önkívületbe tudunk esni. Én a 4-es úton szoktam látni, Monor magasságában, egy első pillantásra gyárinak tűnő példányt. Ha esetleg olvassa ezt a későbbiekben kommenteljen odalent! De visszatérve a mostani alanyunkra, szintén a HKS Premium Napon fotózták ezt az ördögi Time Attack gépet. A belsejéről nem esik szó, de a külseje azt mutatja, hogy komolyan a sátán küldhette a földre, ezzel a piros színnel. A Material Auto Factory alakította át, ez a tuning műhely Tokió peremén található és nagy hírnévnek örvend a gyorsulási autók építésében. De a szigetországban ennek a műfajnak már leáldozott és a Time Attack a divat. Így hát haladva a korral összerakták ezt a fenevadat. Az első 4 sebességi fokozatban még elkapar a vas, de ha egyszer sikerül fogást találnia, akkor még a föld is meghasadhat! A felnik a japán autó tuning klasszikusai, RAYS Volk Racing TE37 RT-k. Sajnos nem állnak rendelkezésre információk a hajtásláncról, de annyit tudunk, hogy a spoiler szett nem dísznek van az autón, így lehet következtetni, hogy hatalmas teljesítményt ad le a kocsi.
Ha tetszett és szeretnél hasonlókat olvasni később is, likeolj minket a facebookon is!